Onko kristityn soveliasta käydä joogassa? Aina välillä
esille putkahtelee väitteitä puolesta ja vastaan. Itse sain ensikosketuksen
joogaan osallistuessani kanteleensoittokurssille noin kymmenen vuotiaana.
Kurssin opettaja tauotti soittamista joogahengitysharjoituksia. Se oli ihan
mukavaa. Tuntui kivalta hetkeksi rauhoittaa mieli ympärillä olevasta hälinästä.
Tuon ikäisten porukassa joogaamisessa oli myös häivähdys vitsikkyyttä, koska sitä
ei mielletty ihan normaaliksi touhuksi.
Seuraavan kerran joogasin raskaana ollessa kun osallistuin
raskaana olevien jooga-kurssille. Kurssin tarkoitus oli opettaa rentoutumista
synnyttämistä varten. Kurssi oli tosi mukava, silloinkin mielen ja kehon rentouttaminen
tuntui hyvältä. Itse synnytyksessä tosin kurssilla annetut opit unohtuivat ”hieman”
aika taka-alalle.
Vasta tämän kurssin jälkeen aloin törmätä näkemyksiin, ettei
jooga olisikaan välttämättä kristityille soveliasta. Neutraalin positiiviset
kokemukseni taustalla kuitenkin vaikuttivat siihen, miten näihin näkemyksiin
suhtauduin. Ensimmäinen ajatukseni oli hämmennys. Siis mitä pahaa siinä oli,
että kantelekurssilla hengiteltiin hetken aikaa syvään rauhalliseen tahtiin tai
siinä kun raskaana ollessani rauhoitettiin hengittämisen avulle kehon jumissa
olevia kohtia? Olin hieman harmistunutkin. Miksi taas pitää tehdä jyrkkiä
rajoja kristittyjen ja ei-kristittyjen välille? Miksi taas kristinusko pitää
saada kuulostamaan ahdasmieliseltä kieltojen listalta?
Ärsyyntymisen lisäksi koin myös toista tunnetta. Koska koen
sydämeni pohjassa sitoutuneisuutta kristinuskoa kohtaan, niin toki haluan myös elämässäni
tietoisesti valita Raamatun opetuksen mukaisen elämäntavat. En siksi, että tulisin
paremmaksi ihmiseksi tai ansaitsisin itselleni taivaspaikan valintojeni ja
tekojeni avulla, vaan koska tiedän näiden opetuksen olevan hyväksi minulle. Ne
johtavat minut onnellisempaan elämään. Tästä syystä en voinut vain sivuttaa
jooga-kysymystä ajatuksella ”ihan sama”.
Radio Deissä oli kerran Viikon debatti –ohjelmassa aiheena
jooga. Siinä erilaisten näkemysten omaavat ihmiset kävivät keskustelua aiheesta
voiko kristitty joogata. Molemmilla keskustelijoilla oli kristillinen tausta.
Toinen perusteli kielteistä aihettaan mm. sillä miten jotkut ihmiset olivat mielen
tyhjennettyä kohdanneet pahan (saatanan) läsnäolon. Mielen tyhjentäminen siis
avaisi portit henkimaailmaan. Toinen keskustelija taas järjesti jooga-tunteja
kristinuskon pohjalta ja näki meditaation ja rauhallisen hengittämisen sopivat
loistavasti myös kristinuskon hoitamiseen. Tässä keskustelussa minulle jäi taustalle
vakava huoli mahdollisuudesta, että pitkälle vietynä joogaan liittyvä mielen
tyhjentäminen voisi johtaa siihen, että joutuisi kosketukseen saatanan kanssa. Huoltani
lisäsi kokemus, jonka olin kerran nuorempana saanut sängyssäni unen ja valveen
rajamailla. Koin sellainen äärimmäisen pahuuden läsnäolon, mitä en pysty
millään tavoin kuvailemaan. En kokenut tukehtuvani niin kuin unihalvauksen
yhteydessä usein kerrotaan. Koin vain, että huoneessani oli konkreettinen pahuus.
Sydämeni löi pelosta tuhatta ja sataa. En voinut muuta kuin rukoilla ja pyytää Jeesusta
avuksi. Ja se auttoi. Tiesin, että
Jeesus on jo voittanut saatanan ja vaikka saatana kuinka pelottelee ja väittää
muuta niin Jumala on aina suurempi. Vähitellen sydämeni syke rauhoittui ja sain
palata takaisin normaaliin olooni. Mutta tämä kokemus siis nytkin tuki käsitystäni
siitä, että henkimaailma on todellinen eikä sen kanssa kannattaisi leikkiä.
Minun yksi rakas harrastus on jumpat. Käyn jumpissa
kuntosalilla, jossa on laaja ja monipuolinen jumppatarjonta. Myös joogaa. Koska
joogan lisäksi on myös muuta kehon huoltoa kuten body balancea, venyttelyä ja
fascia trainingia, en ole kokenut mitään tarvetta lähteä huoltamaan kehoani
jooga-tunneille. Nyt kuitenkin osallistun kuntosalin kesähaasteeseen, johon
liittyy kaikkien tarjolla olevien tuntien läpikäyminen kesän aikana.
Edelleenkään ajatukseni joogaa kohtaan eivät ole 100% kielteisiä. Itseasiassa
jopa hivenen uteliain mielin osallistuin jooga-tunnille. Oli jännä mennä
kokemaan mitä tuntemuksia jooga-minussa herättäisi.
Niinpä tällä viikolla löysin itseni liikuntasalista
odottamassa jooga-tunnin alkamista. Ohjaaja tuli liikuntasaliin korostetun
rauhallisesti kävellen. Hän välitti tunnelmaa, että oli täynnä jonkinlaista
ylimaallista rauhaa ja halusi sitä jakaa myös meille jooga-tunnille
osallistuville. Ohjaaja kertoi, että tekisimme tunnilla jiniä ja jangia: ensin
venytellään ja sitten rentoudutaan. Taustalla soi rauhallinen musiikki. Ohjaaja
puhui hitaasti ja rauhallisesti. Itse aistin, että tunnilla tavoiteltiin
pyhyyttä, tarvetta saada kokea jotain suurempaa kuin mitä arjessa silmillä
näemme. Siihen tunteeseen meitä virittivät opettajan rauhallinen puhe,
korostettu rauhaa huokuva ilme, puheet ”maagisesta” jinistä ja jangista sekä taustalla
soiva musiikki ja hidas rauhallinen hengittäminen.
Itse en täysillä pystynyt keskittymään tunnin antiin.
Tuntosarveni olivat hieman koholla enkä voinut rauhoittumisen ohella olla analysoimatta
tuntia hieman ulkopuolelta tarkastellen. Mietin, kuinka tunnilla haluttiin
välittää osallistujille ajatusta, että ihminen tarvitsee arjen kiireiden
tasapainoksi pysähtymistä, rauhoittumista ja että joogan tarjoama maaginen
pyhyys ruokkisi ihmisen rauhoittumisen tarvetta. Koska tiesin jostain paljon
paremmasta tavasta saada rauha sisälle, koin joogaohjaajan opetuksen
säälittävänä irvikuvana siitä mikä totuus oli. Kristinusko on antanut minulle
niin paljon. Yhteys Jumalaan on jotain niin ylimaallista ja ihanaa, että mikään
maailmassa ei voi korvata sitä. Yhteys Jumalaan on yhteyttä todelliseen,
persoonalliseen rakkauteen.
Joogaaminen perustuu buddhalaisuuteen, jossa tavoitteena on
mielen tyhjentäminen ja tyhjyyden kautta valaistuminen. Buddhalaisuudessa ei
ole jumalia. Buddhalaisuus on filosofia, tapa elää ja nähdä asiat. Buddhalaisuuden
tavoite, valaistuminen, saavutetaan oivaltamalla neljä jaloa kärsimykseen
liittyvää totuutta ja kärsimyksestä eroon pääseminen kulkemalla jaloa
kahdeksanosaista polkua pitkin. Ideana on siis itse mietiskellen ymmärtää
elämän totuus ja saavuttaa elämän päämäärä eli täydellinen mielenrauha. Ei
ihme, että buddhalainen filosofia vetää meitä kiireisiä länsimaalaisia
puoleensa!
Luin joskus Nicky Grumbelin kirjaa Hyvä kysymys. Siitä
löysin kolahtavan kohdan, jonka kirjoitin paperin kulmaan ylös: ”Elämä ilman Jeesuksen kautta syntyvää
yhteyttä Jumalaan on kuin televisio ilman antennia. Monet näyttävät olevan
tyytyväisiä, koska eivät tiedä paremmasta”. Tänään etsiessäni erästä toista
paperia, löysin tuon muistiin kirjotetun tekstin. Tuntui, että se sopii yhteen loistavasti
tähän jooga-aiheeseen. Ei ihme, että jooga vetää meitä länsimaisia ihmisiä
puoleensa. Monet meistä ovat hylänneet kristinuskon. Kuvittelemme, että
kristinusko on jotain tylsää ja ahdasmielistä. Jotain mihin yhdistyy tylsät ja
kuivakat mummot. Jotain, jotain, mitä rajoittaa hauskan pitämistä ja jotain
mistä puuttuu ylimaalliset kokemukset. Buddhalainen filosofia sen sijaan ei ole
kuivakaksi koettu ahdasmielisten mummojen juttu. Joogassa on jotain mageeta ja
se sopii kuin nenä päähän uuden arvomaailmamme kanssa, jossa keskiössä on minä
itse ja minun itseni hyvän edistäminen. Minä, vain minä, hengittämässä rauhallisesti,
sulkemassa tietoisuudesta toiset ihmiset ja heidän tarpeensa. Olemalla
välittämättä jostain Jumalalasta, joka varmasti haluaisi vain rajoittaa elämästäni
nauttimista.
Summa summarum, tuomitsenko nyt joogan? En. Edelleenkään en
lähde barrikadeille kailottamaan Facebookiin, että jooga on syntiä! Synti-sana
koetaan usein virheellisesti jokisikin, mikä on kiellettyä. Synnit eivät
kuitenkaan oli lista ihmisen kiusaksi kielletyistä asioista. Synnit ovat
asioita, jotka vievät meidät kauemmaksi Jumalalasta ja sitä kautta
onnellisemmasta elämästä.
Paavalin opetusten mukaisesti 1 Kor 6:12 ”Kaikki on minulle luvallista” --mutta kaikki
ei ole hyödyksi. ”Kaikki on minulle luvallista” -- mutta en saa antaa minkään
hallita itseäni. ja 1 Kor 10:23: ”Kaikki
on luvallista” -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. ”Kaikki on luvallista” --mutta
kaikki ei ole rakentavaa. Tähän vedoten ajattelen, että joogaaminen on ok
jos kokee joogavenytysten ja rauhallisen hengittämisen tekevän hyvää. Jooga on
ok rauhoittumisen välineenä, mutta itse tarkoituksena se voi viedä väärille
teille (=kauemmas Jumalasta) ihan niin kuin mikä muukin asia, minkä nostaa
Jumalan edelle elämässä.
Itse en jooga-tunnista saanut juurikaan mitään irti. Se mitä
siellä tarjottiin, toteutuu minulla muilla keinoin paljon tehokkaammin. Paljon paremmat
venyttelyt olen saanut fascia- ja syvävenyttely-tunneilla ja mielen rauhan ja
pyhyyden läsnäolon olen saavuttanut moninkertaisesti syvemmin rukousyhteydessä
Jumalan kanssa.
Mitä siis ohjeistaisin jos minulta kysytään onko joogaaminen
ok ja voiko kristitty joogata. En halua kenellekään jakaa ”kyllä” tai ”ei” vastausta.
Sen sijaan haluaisin haastaa jokaisen saamaan asiasta omakohtaisen kokemuksen.
Jos joogaaminen houkuttaa niin kokeile joogaa. Älä kuitenkaan jätä sitä siihen.
Anna myös kristinuskolle ja Jumalalle mahdollisuus näyttää mitä sillä puolen
olisi tarjottavana. Pyydä aidosti Jumalaa tulemaan mukaan elämääsi. Elä
yhteydessä Jumalaan rukoillen, Raamattua lukien, kristinuskosta opetusta saaden
(Raamattu ei aina ensilukemalla oikein avaudu) ja toisten kristittyjen
yhteydessä eläen. Kun olet molemmille
antanut mahdollisuuden, voit itse vastata kysymykseen: ”onko jooga ok?”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti