Taas on yksi kouluvuosi päättynyt ja oppilaat siirtyneet
kesälaitumille. Itsekin pääsin kevätjuhlassa todistamaan ihania esityksiä ja
aistimaan iloisen odottavaista tunnelmaa. Koulumme kevätjuhlassa myös jaettiin
perinteiseen tapaan stipendejä mm. opiskeluissa pärjäämisestä, hyvästä
urheilumenestyksestä ja toivotunlaisen käyttäytymisen ansiosta.
Vaikka Suomen peruskoulu kuinka tähtää siihen, että
jokaisella oppilaalla olisi samat edellytykset koulussa ja elämässä
pärjäämiseen niin näin ei todellisuudessa kuitenkaan ole. Ihmisillä on joitain
ominaisuuksia jo geeniperimässään tai temperamentissa, joita ei voi muuttaa
vaikka kuinka yrittäisi. Tämän hetkinen yhteiskuntamme suosii
ekstroverttiominaisuuksia. Introvertti oppilas ei voi muuttua kaikkien kanssa
luontevasti jutustelevaksi ekstrovertiksi vaikka kuinka yrittäisi. Myöskään
matematiikan kokeissa pärjääminen ei ole kaikille samanarvoisen panostuksen
tulosta.
Stipendeillä sanotaan palkittavan hyvää menestystä, mutta
kuinka reilua on palkita ominaisuuksia, jotka nojaavat geeniperimään,
temperamenttiin tai mahdollisuuteen harrastaa kilpalajeja? Onko oikein nostaa
esille oppilaita, jotka todennäköisesti muutenkin tulisivat pärjäämään
loistavasti elämässään? Sanotaan että jokainen ihminen olisi yhtä arvokas. Sitä
kutsutaan ihmisarvoksi. Järjestelmämme muistuttaa kuitenkin, että jotkut
oppilaat ovat stipendin verran toisia arvokkaampia.
Suurin osa oppilaista on varmasti yrittänyt lukuvuoden
aikana parhaansa. Uskon, että jokainen oppilas kaipaa tunnustusta siitä, että
on erityisen huomion arvoinen. Urheilukisat voittanut tyttö on jo
tunnustuksensa saanut, samoin jatkuvasti 10:n kokeissa saava poika. Sen sijaan on paljon hienoja ominaisuuksia,
jotka eivät tule isossa luokassa esille.
Niin kuin arvata saattaa, oma lapseni ei stipendiä saanut.
Hän ei ole nopea oppimaan, mutta yritystä on ollut sitäkin enemmän. Kun
lahjakkaammat lapset ovat vielä istuneet kotona aamupalalla, oma lapseni on jo
aloittanut koulupäivänsä tukiopetuksessa ja iltapäivällä varsinaisten läksyjen
jälkeen tehnyt lisätehtäviä pärjätäkseen luokassa jotakuinkin
luokkakavereidensa tasoisesti. Ekaluokkalaisen optimismilla hän uskoi stipendin
saavansa kun on niin kovin sinnikäs ollut ja tehnyt kaikkensa oppimisen
eteen. Kesälaitumille hän kuitenkin
siirtyi pettyneenä kun kovasti odotettu stipendi menikin luokkatoverille.
Jokaisella oppilaalla on vahvuutensa ja heikkoutensa. Koulun
aineissa joku pärjää jossain, joku toisessa, joku loistaa harrastuneisuudessa ja
toinen sosiaalisissa taidoissa. Jollakin oppilailla on rikas sisäinen elämä ja
hienovarainen toisten kunnioittaminen tai viimeiseen asti hiljaa parhaansa
yrittäminen, vaikkei sekään paras yllä numeroarvioinnissa toisten parhaan
tasolle. Kaikkien perhe- tai geenitausta ei luo edellytyksiä kouluelämässä
pärjäämiseen. Silti jokainen oppilas on arvokas ja ihan huippu! Kaikilla on
mahdollisuus menestyä elämässään kun löytää alan, missä voi hyödyntää omia
vahvuuksiaan. Tätä haluaisin viestittää kaikille oppilaille sen sijaan että
jatkettaisiin jo itsensä loistavaksi tietävien oppilaiden esille nostamista ja
palkitsemista ja samalla hienovaraisesti muille viestittämistä ”et ollut
stipendin arvoinen”.
Omasta puolestani koko stipendijärjestelmä voitaisiin
hylätä, koska koskaan ei voida oppilaita nähdä niin kokonaisvaltaisesti, että
heidät voitaisiin erilaisen ominaisuudet huomioiden laittaa rehellisesti
paremmuusjärjestykseen. Joku viisas on sanonut, että eniten rakkautta
tarvitsevat he, jotka sitä vähiten ansaitsevat. Tätä näkökulmaa toivoisin
sovellettavan myös stipendikäytäntöön jos sitä järjestelmää ei kokonaan haluta
hylätä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti