Autuasta uskoa



Helmikuussa kirjoitin tässä blogissa aiheesta ”Miksi uskon”. Kun päätin aiheesta kirjoittaa, en arvannut kuinka setulisi ravistelemaan uskon identiteettiäni. Ajattelen, että olen saanut elää ihanan pitkän aikaa varsin viattomassa lapsen uskossa. Minulla ei ole tullut syitä kyseenalaistaa sitä, mitä lapsena opin pyhäkoulussa, sitä mitä koulun uskonnon tunneilla kerrottiin ja sitä mitä seurakunnassa olen kuullut. Koin vahvasti, että kaikki mitä opetettiin, antoi eväitä onnellisempaan elämään. Ja näin itseasiassa ajattelen edelleenkin. Kristinusko edustaa minulle hyvää, mitä on mielekästä tavoitella.


Nyt kuitenkin kun perusteellisesti päätin pohtia miksi oikeastaan uskon ja miten uskontoani markkinoisin kristinuskoa tuntemattomalle ihmiselle, jouduin ihan uuden näkökulman eteen. Mistä saatoin tietää, että Jumala ja Raamatun kertoma olisi todella, TODELLA totta? Kuulun niiden ”autuaitten” joukkoon, joista Johanneksen evankeliumissa kerrotaan ”Jeesus sanoi hänelle: ”Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe”. Joh. 20:29. Minä en ole saanut mitään yliluonnollisen järisyttävää kokemusta Jumalasta elämäni aikana. Uskoni on hiljaista luottamusta ja epätoivoista kaipausta täydellistä rakkautta kohtaan. Joku voisi kenties sanoa, että olen säälittävä tapaus, joka ei kestä todellisuutta ja hakee lohtua kuulemastaan vanhasta sadusta.

Blogipohdintani seurauksena pysähdyin ensimmäisen kerran ehkä ikinä todella tarkastelemaan uskoani objektiivisesti. Lapsen usko sydämessäni on alkanut kasvaa ja vahvistunut, mutta edelleen uskossani on lapsenkaltaista viattomuutta ja ehkä naiiviuttakin. Nyt kuitenkin, ihan viime aikoia olen huomannut yhä useammin havahtuneeni pohtimaan uskoni kyseenalaistamista.

Myös elämäntilanteeni on kannustanut tähän pohdintaan. Tähän asti elämäni on ollut Jumalan kanssa käsi kädessä taivaltamista. On ollut vaikeitakin hetkiä, mutta aina olen kokenut saaneeni lohdun siitä, että Jumala näkee minut, kuulee rukoukseni ja johdattaa kulkuni kohti onnellisempia päiviä. Nyt kahden vuoden ajan olen kokenut, että onnellisimmat päivät ovat olleet menneisyydessä. Uskoni tulevaan hyvään on alkanut horjua. Monet unelmani ovat toteutuneet ja muutaman vuoden ajan on tuntunut, että olen seissyt paikallani jotain odottamassa. En vaan tiedä mitä. Olen aika eläväinen ihminen ja tällainen paikallaan odottelu e tunnu minulle sopivan. Tuntuu, että elämä valuu hukkaan kun en ole elämässä sitä täysillä. Olen rukoillut paljon näiden viimeisten vuosien aikana. Olen kokeillut erilaisia rukoustekniikoita. Olen ääneen huutanut Jumalalle, olen huokaillut, itkenyt, hiljentynyt rauhassa puhumaan ja kuuntelemaan Jumalaa useat 30 min. työmatkani autossa, illalla ennen kukahtamista olen pyytänyt Jumalaa johdattamaan elämääni ja aamulla herätessäni olen pyytänyt siunausta rakkaimmilleni ja pyytänyt Jumalaa mukaan päivän töihin.

Kuulin vuosia sitten Pascalin peliteoriasta, jolla ihan viime kädessä voin uskossa roikkumiseni perustella, vaikka heikko uskon motiivi se toki olisikin:


·         Jos Jumala on olemassa ja uskoo Jumalaan, voitto on mahdollisimman suuri

·         Jos Jumalaa ei ole, mutta uskoo häneen, saa kuitenkin suojakseen perhettä yms. suojelevia käskyjä ja jännittävämmän elämänkaaren, vaikka häviäisikin hetkellisissä nautinnoissa

·         Jos Jumala on, mutta ei usko Häneen, häviää suurimman kuviteltavissa olevan tappion verran

·         Jos Jumalaa ei ole eikä usko Häneen, ei häviä mitään – muttei myöskään voita.



Eli tämän mukaan usko kannattaa aina. Omalla kohdallani, kun jostain syystä edelleen koen vahvasti olevani uskossa, kysymykseen tulevat nuo kaksi ylintä kohtaa. Jos Jumala on olemassa (mitä en oikeastaan epäilekään), saan hymyillen, itkien ja nauraen jatkaa matkaa siihen suuntaan, mihin koko elämän ajan olen johdatettuna ollut kulkemassa. Jos taas Jumalaa ei jostain syystä olisikaan, en kuitenkaan koe menettäväni mitään. Usko rikastuttaa elämääni ja niin kuin tuossa ylempänä jo kirjoitin, antaa eväitä onnellisimpaan elämään.

Varmasti minulla on viime vuosina kasvua tapahtunut, mutta edelleen jotain järisyttävää tunnun kaipaavani. Jumala, oletko siellä? Miksi olet hiljaa?

Samaan tahtiin kun olen pohtinut, mitä jos Jumalaa ei olekaan olemassa, olen tuntenut pistoja sydämessäni. Kuinka huono kristitty olenkaan kun kehtaan maailman Luojaa ja elämäni Herraa epäillä???!!! Mutta sittenkin: Jos Jumala on yhtään niin suuri kuin vajaalla ymmärrykselläni pystyn edes jotenkin kuvittelemaan niin eikö Jumala ja Jumalan suuri rakkaus sulkisi sisälleen lempeästi myös tämän pienen ihmisen epäilyt? Onneksi minulla on Raamatussa kaltaiseni kyseenalaistaja, Jeesuksen opetuslapsi, Tuomas.

Toiset opetuslapset kertoivat hänelle: ”Me näimme Herran.” Mutta Tuomas sanoi: ”En usko. Jos en itse näe naulanjälkiä hänen käsissään ja pistä sormiani niihin ja jos en pistä kättäni hänen kylkeensä, minä en usko.” Viikon kuluttua Jeesuksen opetuslapset olivat taas koolla, ja Tuomas oli toisten joukossa. Ovet olivat lukossa, mutta yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: ”Rauha teille!” Sitten hän sanoi Tuomaalle: ”Ojenna sormesi: tässä ovat käteni. Ojenna kätesi ja pisä se kylkeeni. Älä ole epäuskoinen, vaan usko!” Silloin Tuomas sanoi: ”Minun herrani ja Jumalani!” Joh 20:24-28.

Ei Jeesus vastannut Tuomakselle ”senkin epäilijä, paha ihminen, joudut tästä syystä kadotukseen”. Sen sijaan Jeesus antoi Tuomakselle hänen toivomansa todistuksen itsestään ja lisäsi perään tuon kohdan, jota jos edellä lainasin: ”Sinä uskoit, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe.” Jeesuksen omien joukossa on tilaa myös epäilijöille.

Herra, anna anteeksi kärsimättömyyteni! Teidät, että välillä epäilen sinua, ole silloinkin kansani! Todella haluan uskoa, että tälläkin vaiheella on tarkoitus. Ole kanssani jokaisena päivänä ja kulje rinnallani. Jos näet kohdallani tarpeelliseksi, anna minulle tarvitsemani todistus Itsestäni. Jos et näe todistusta tarpeelliseksi, anna minulle voimia uskoa ilman sellaista. Ja lopuksi Jaakko Löytyn laulun sanoin: ”Kaukaa sinua hain. Nyt on pyyntöni vain: pidä minusta kiinni, kunnes kasvosi nään. Aamen.


¯¯ Pidä minusta kiinni ¯¯

¯¯ Anna mun etsiä ¯¯




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tulla omaksi itseksi

Tämän blogin yhteydessä olevassa kohdassa ”tietoja minusta” kerron yhdeksi tavoitteekseni tulla sellaisesi, millaiseksi Jumala minut loi. Tu...