Joskus jotkut asiat jäävät mieleen vaivaamaan, etkä niitä tahdo
saada sieltä pois. Siitä on ehkä vuosi kun kuulin Radio Deissä kirjasta
Varallinen vihreä valhe. Kirjan esittelystä minulle jäi mieleen, että vihreä
aate ja luonnonsuojeluun liittyvät asiat olisivat väärin eivätkä sopisi
kristityn arvomaailmaan. Ensi reaktioni oli suuri ärsyyntyminen. Kyllähän
Jumala kutsui meidät ihmiset jo luomiskertomuksessa ”viljelemään ja
VARJELEMAAN” (1 Moos 2:15). Itse olen
aina kokenut luonnon minulle todella tärkeäksi asiaksi. Samalla myös luonnon
suojeleminen ja säästäminen tuleville sukupolville on kuulunut arvomaailmaani.
Olen innokas kierrättäjä, yritän kiinnittää huomioni siihen mitä kulutan ja
lisäksi olen ollut kasvissyöjä jo monta vuotta. Tähän taustaani vasten ”Vaarallinen
virheä valhe” todellakin herätti minussa suurta ärsytystä. En kuitenkaan voinut
jättää asiaa pelkän ärsytyksen toteamisen tasolle vaan kiukuspäissäni päätin
mielessäni, että tuosta kirjasta on otettava enemmän selvää ja osoittaa sen
väittämät vääriksi.
Meni kuitenkin kuukausia ennen kuin sain laitettua kirjan
kirjastosta varaukseen. Lopulta sain kirjan käsiini. Kun aloin kirjaa lukemaan,
ajatuksissani oli, että tästä haluan kirjoittaa blogissani. Välillä meinasin
hylätä blogiajatuksen, mutta tässä sitä nyt kuitenkin ollaan. Kirjoitan miten
itse koin kirjan. En välitä kokemaani totuudeksi. Kirjoittamani ovat yhden
pienen ihmisen ajatuksia.
Kirjan Vaarallinen vihreä valhe on kirjoittanut Juha Ahvio. Ahvio
on teologian tohtori ja dosentti. Tässä vaiheessa mietin ensimmäisen kerran
olisiko järkeä lähteä kritisoimaan teorian tohtorin ja dosetin opetuksia. Olinko
asettanut itselleni liian ison haasteen? Olisiko edes oikein kritisoida
kristillistä opetusta? Tähän onneksi saan tukea Raamatusta. Siellä kun oikein kehotetaan
koettelemaan kaikkea. 1 Tess 5:21: ”Koetelkaa
kaikkea ja pitäkää se, mikä on hyvää”. Näillä ajatuksilla lähdin kahlaamaan
kirjaa läpi.
Heti aluksi pääsin myhäilemään mielessäni. Skeptinen asenteeni sai
vahvistusta aloittaessani kirjan lukemisen. Ainakin kirjan puoliväliin saakka kirjan
ydin oli aivan kadoksissa. Ahvio lähti liikkeelle todella kaukaisista
teorioista ja vuosisatoja vanhojen aatteiden esittelystä. Ei tullut epäselväksi, etteikö Ahvio olisi
professorin kammiossaan oppinut hienoja sanoja. Mietin yrittikö hän näillä
sanoilla ja vaikeaselkoisilla toteamuksilla vakuuttaa lukijan siitä, että nyt
viisas mies puhuu ja näin vaikeaselkoista tekstiä kirjoittavaa miestä kannattaa
todella uskoa? Mitä mieltä itse olet
tällaisesta lauseesta? ”Vihreän
ekologismin uskonnollisena ytimenä vaikuttaa teosofinen ja antropologinen New
Age –tyyppinen esoteerisuus”? Selkokielelle käännettynä ymmärsin asian
niin, että on olemassa kristinuskon opetusten kanssa ristiriidassa olevia
liikkeitä, jotka kristinuskon opetusten sijasta nostavat ekologisuuden
tärkeimmäksi arvokseen.
Vielä pitkälle kirjan puolivälin jälkeenkin Ahvio yhdistää
epäkristilliset ja ekologisten pyrkimykset samalle puolelle. Toisin sanoen
koska epäkristilliset pyrkimykset (ateismi, kristinuskon todistaminen vääräksi)
eivät tietenkään ole kristityn näkökulmasta ok, eivät ekologiset
pyrkimyksetkään voi olla ok. Esimerkki sivulta 23: ”Adolf Hitlerin johtamassa kolmannessa valtakunnassa pyrittiin
ohjelmallisesti noudattamaan sellaisia ekovihreitä pyrkimyksiä kuten
luomuravintoa, luonnonsuojelualueita, naturismia, pakanallisia
alkuperäisuskomuksia, holistista tiedettä, eläinten oikeuksia, aurinkokulttia,
kasvissyöntiä, kapitalismin- ja modernisminvastaista sosialismia,
kaupungistumisvaltaisuutta, rotuhygieenistä eutanasiaa ja abortteja sekä
Amerikka-vastaisuutta”. Itse koen tämän tekstin olevan hieman hakemalla
haettu ja tarkoituksellisesti yrittää mustamaalata kaikki luonnon suojeluun
liittyvä. Valitettavaksi tässäkin vaiheessa kävi mielessäni, onko kirjailuja mennyt
aivan sekaisin. Eikö Ahvio ole nähnyt maapallon saastuneita kolkkia, lapsia
syntyy saasteiden takia sairaina, syövät yleistyvät, likaiset järvet haisevat,
järvissä ei voi uida, hengityssairaudet lisääntyvät ilman pienhiukkasten
lisääntyessä. Väittikö Ahvio tosissaan, että kaikki ”ekoilu” on harhaoppista?
Kaukaa haettujen teorioiden jälkeen Ahvio vihdoin tuo esille
jotain, minkä itsekin koen voivani allekirjoittaa. Kristinuskoa ja
hyötyajattelua on syytetty luonnon tuhoamisesta. Toki, kristinuskohan opettaa,
että luonto on luotu ihmistä varten. Osa kristityistä on varmasti elänyt ja
edelleen elää edelleen sokeasti tämän ajatuksen mukaisesti. Koska ihminen on
luomakunnassa ylimpänä, voi ihminen alistaa luonnon ja kaiken siihen kuuluvan
kuten eläimet, alaisuuteensa. Ilman vastuullista ajattelua tuollainen ajattelu
voi viedä ihmisen toiminnan itsekkääseen riistotalouteen. Silloin ei ajatella
kuin itseään. Sellaisen toiminnan uskoisi Ahviokin ymmärtävän vääräksi. Ja jos
ateistit ovat tutustuneet näin ajatteleviin kristittyihin, on heidän helppo
saada lisää vettä myllyyn näkemään kristityt itsekkäinä luonnon riistäjinä.
Vasta kirjan puolivälin jälkeen huomio siirtyi ilmastonmuutokseen.
Ja tämän tulkitsin olevankin kirjan ydin. Tuotiin esille sitä oliko tämän
hetkisessä ilmastonmuutoksessa todella jotain poikkeavaa. Kysyttiin onko
ilmasto ylipäänsä edes lämpiämässä. Maapallon ilmastohan on aiemminkin
lämmennyt ja kylmennyt riippumatta ihmisen toimista. Kirjassa tuotiin esille ajatus,
että maapallon lämpötilan mittaukset eivät olisi aivan valideja mm. jonkun
kylmän alueen mittarin oltua hetken pois käytöstä, se nosti mittausten
keskiarvolämpöä. Ilmastotutkijat eivät ole yksimielisiä siitä onko nykyinen
ilmastonmuutos ihmisperäinen vai ei. Ahvio toki asettuu sille kannalle, että
ilmaston muutos ei olisi lainkaan ihmisen aiheuttama. Kirja väittää, että vihreä liike haluaa tahalleen
uskotella ilmaston muutoksen olevan ihmisperäinen, jotta syylisyydentunne saisi
ihmiset uskomaan vihreään ohjelmaan ja sen epäkristillisiin juuriin Gaia-uskonnossa.
Kirja jopa tuo esille uskaliaan väitöksen: koululaisetkin aivopestään uskomaan
ilmastonmuutokseen ja käytetään henkistä väkivaltaa pelottelemalla
ekokatastrofin mahdollisuudella.
Miksi Ahvio sitten niin kovasti haluaa kieltää ihmisperäisen
ilmastonmuutoksen? Hieman eteenpäin luettuani ymmärsin vihdoin Ahvion pointin,
jonka takia olisi hyötyä ajatella, että ilmaston muutosta vastaan ei tarvitse
taistella. Fossiilisia polttoaineita pidetään yhtenä pahimmista hiilidioksidin
lisääjistä ilmakehässä ja niiden käyttöä on haluttu ilmastosopimuksilla
vähentää. Ahvion mukaan kehitysmaiden haasteet olisivat selätettävissä jos
maihin saisi rakentaa fossiilisia energialaitoksia. Ahvio on myös sitä mieltä, että huoli
fossiilisten polttoaineiden loppumisesta olisi turhaa. Ylipäänsä kaikki huoli
maapallon resurssien riittämisestä on turhaa: Jumala on luonut meille
asuinpaikan, jossa on riittävästi resursseja ihmisten tarpeisiin. Ihanan
lohdulliseltahan tuo kuulostaa, mutta en silti ole aivan vakuuttunut voinko
Ahvion näkemystä uskoa. Vaikka USA:n liuskekaasu- ja öljyreservit kestäisivät
vielä vuosiksi eteenpäin niin eikö silti ole ihan hyvä juttu tavoitella
uusiutuvaa energiaa? Ahvion mielestä ei, sillä uusiutuvaa energiaa on aivan
liian tehotonta ja kun sitä tarjotaan varsinkin kehitysmaihin, jossa se ei
riitä kattamaan energian tarvetta, se siten ylläpitää kehitysmaiden köyhyyttä.
Tehokkaiden energianlähteiden avulla sen sijaan voitaisiin parantaa
vesihygieniaa, terveyttä sekä taloudellinen tilanne saataisiin kohenemaan.
Ahvio on siis fossiilisten polttoaineiden puolestapuhuja.
Fossiilisten polttoaineiden etuna on säästä riippumaton saatavuus. Fossiiliset
polttoaineet edistäisivät maapallon ihmisten hyvinvointia ja fossiilisten
polttoaineiden kieltäminen luonnon säilyttämisen kustannuksella heikentää
monien jo heikossa asemassa olevien tilannetta entisestään. Imastomuutokseen
käytettävät varat voisi käyttää terveyteen, koulutukseen ja ruokaan. Näiden
asioiden priorisointi auttaisi vähäosaisia enemmän kuin päästötavoitteet. Kyllähän
tämä periaatteessa ihan hyvältä kuulostaa.
Kirjassa toiseksi viimeisessä luvissa Ahvio tyrmää perusteluineen
monet ilmaston lämpiämiseen liittyvät väittämät kuten sen, että ilmaston
muutoksen seurauksena merien pinta nousisi tai että suuret jäätiköt sulaisivat
erityisen nopeasti ja vaarallisesti juuri nyt ja että ilmaston muutos olisi
pahin uhka maapallon köyhille alueilla. Viimeisessä luvussa Ahvio kertoo mitä Raamattu ja
kristinusko opettavat ympäristöstä ja luonnosta. Luvussa muistutettiin kuinka
Jumala on luonut maapallon resursseineen ja maapallon kantokyky on Jumalan
suunnitelmaa. Ahvio vakuuttaa maapallon ja sen biosfäärin olevan
vankkarakenteisia, eivät toki täysin haavoittumattomia, mutta hyvin kestäviä ja
itseään korjaavia . Koska maapallo ei ole syntynyt sattumalta, se ei ole
myöskään herkkä katastrofaaliselle häiriintymisele. Maapallon on suunniteltu
ihmisen tarpeita silmällä pitäen. Ahvio
myös vakuuttelee, että maapallon resurssit eivät lopu eikä ihmisen
lisääntyminen ole maapallolle ongelma. Kristinuskon mukaan ihminen ei ole uhka
luonnolle.
Vihreän ideologian mukaan ihmiset ovat ensisijaisesti uhkaavia
kuluttajia ja saastuttajia. Raamatun mukaan ihminen on luotu Jumalan kuvaksi.
Raamatun mukaan ihmisen ei tule säilyttää maapalloa alkuperäisenä vaan parantaa
luomakunnan tilaa oman toimintansa avulla. Ihmisen ja luomakunnan hyvinvointi
eivät ole vastakkaisia asioita. Molemmat pyrkimykset tukevat toisiaan!
Vasta aivan kirjan lopussa, sivulla 165/169 Ahvio vapauttaa lukijan
ajatuksesta, että kaikki ekoilu olisi epäkristillistä. ”Todellinen luonnonsuojelu on erotettava ideologisesta ekologismista ja
vihreästä aatteesta. -- Vihreä liike on samaistettavissa todellisen
luonnonsuojelun kanssa yhtä vähän kuin sosialismi on samaistettavissa aidon
sosiaalisuuden ja lähimmäisen välittämisen kanssa.”
Harmillista kyllä Ahvio ei tuonut sen enempää esille mitä tämä
todellinen luonnonsuojelu sitten on. Aiemmin Ahvio kuitenkin tuomitsi vihreän
liikkeen tavoitteina jo luonnonsuojelualueet, luomuravinnon, eläinten oikeudet
ja kasvisravinnon. Ehkä kuitenkin Ahvon mukaankin hyviä asioita olisi estää saasteiden
päätyminen luontoon, veden säilyttäminen juomakelpoisena ja ilman puhtaana
hengitettäväksi.
Loppujen lopuksi. Mitä sain tästä kirjasta. Ainakin hämmennystä. Kirja
väittää, että täällä maailmassa on tarkoituksen mukainen vihreän liikkeen
agenda, joka yrittää taistella ovelasti kristinuskoa vastaan. Jossain mielessä
saan kyllä kiinni tästä ajatuksesta. Kyllähän täällä maailmassa näkyvät
erilaiset arvot. Kristilliset ihanteet ovat usein ihan muita kuin maailman
markkinoimat ihanteet. Ja näyttäytyyhän tämä maailma toki ihan eri valossa sen
perusteella ajatteleeko kristinuskon opetuksen mukaisesti ihmisellä olevan
erityisasema luotujen joukossa vai onko luonto syntynyt itsestään evoluution
periaatteilla ja lopulta yksi eläin, ihminen alkanut tuhota kaunista
maapalloamme. Ateistinen näkökanta näkee maapallon tulevaisuuden olevan vain
ihmisten käsissä ja jos ei usko Jumalaan niin varmasti tulevaisuus pelottaa
paljon enemmän. Ei ole ketään, jonka hyvään johdatukseen luottaisi. Kristityn
ei ainakaan periaatteessa tarvitsisi pelätä ekokatastrofeja.
Luulen ymmärtäväni miksi luontoarvot tuntuvat niin tärkeältä
ateistisille liikkeille. Jumalan luoma luonto on kaikkien nähtävillä, Jumalan
luomistyössä voimme ymmärtää ja saada kosketuksen myös luonnon Luojasta. Amerikaksi
luonnon herättämää tuntemusta voisi kuvailla adjektiivilla ”awesome”.
Käännettynä ehkä jotakuinkin ”mielettömän upea” tai ”kunnioitusta herättävä”. Ei
kai sitten ihme ole, että vaikka Jumalan haluaisi kieltää, niin luontoa ei voi
olla näkemättä ja kokematta ja sille on siten helppo antaa jumalallinen asema.
Vaikka siis toisaalta kristittynä ymmärrän jossain määrin Ahvion
pointin niin Ahvion jyrkkä asenne ja monien neutraalienkin asioiden ja epäselvien
tutkimustulosten väittäminen kauheiksi harhaoppisiksi valheiksi ei vakuuttanut
minua aivan perinpohjaisesti. Ahvio väittää tietävän totuuden. Hän ei jätä
mitään epävarmuuden varaan. Kasvissyöjänä minua jäi häiritsemään kasvissyönnin mustavalkoinen
tuomitseminen. Toki kasvissyönnillä ja kasvissyönnillä on iso ero. Siis sillä
jättääkö lihan syömättä sen takia, että eläimet ovat ihmisten kanssa saman arvoisia,
vaiko siksi, että eläinten syöminen kätkee sisälleen stressaavat teurastukset,
sen, että tarvitaan paljon vähemmän peltoalaa kasvisten tuottamiseen kuin
vastaavan energiamäärän lihan tuottamiseen tai koska kasvisruokavalio on
todettu terveellisemmäksi kuin ylenmääräinen lihan syöminen.
Oliko kirjan lukeminen kannattavaa? Kyllä mielestäni. Kirja
kaikessa vaikeaselkoisuudessaan ja jossain mielessä ärsyttävässä mustavalkoisuudessaan
herätti minussa paljon ajatuksia. Mielestäni uudet näkökulmat ovat aina hyvä
asia. On rikastuttavaa saada tarkastella maailmaa myös muusta kuin omasta
tutusta perspektiivistä. Kuitenkin kirjaa lukiessani koin myös ahdistusta
siitä, että olisinko mahdollisesti ollut aivan vihreän harhaopin
johdateltavissa ilman Ahvion paljastamaa totuutta. Toisaalta Ahviolle haluaisin
antaa ruusuja silmien avaamisesta, mutta myös risuja siitä, miten kirja
pelottelee kammottavilla harhaopeilla, vaarallisilla vihreillä valheilla.
Vaikka en olisi ikinä kirjaa lukenut, en usko, että olisin jäänyt yhtään
huonommaksi kristityksi. Vaikka Jumala on antanut meille luonnon
hyödynnettäväksi, emme saa turmella sitä mielemme mukaisesti. Jos vaihtoehtona
on itsekäs luonnon turmeleminen tai ekokatastrofin pelossa luonnon suojeleminen
niin kumpi vaihtoehto on pahempi? Valinnoillamme ja teoillamme on seuraukset.
Mielestäni meidän ei tarvitse rakentaa valtavaa muuria vihreää liikettä
kannattavien ja kristittyjen välille. Myös vihreän liikkeen kannattajat ovat
arvokkaita Jumalan luomia ihmisiä, valitettavasti vain Jumalan tuntemisesta osattomia
ja siksi antavat suurempaa painoarvoa pelolle ekokatastrofin uhkasta.
Kunnioittavassa vuorovaikutuksessa voimme varmasti tehdä hyvää yhteistyötä ja
saada vihreätkin kiinnostumaan kristillisestä näkemyksestä luontoa kohtaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti