Ja mitä sitten tapahtui


Kun aloitin tämän blogin kirjoittamisen kolme vuotta sitten, suunnittelin kirjoittavani tekstejä säännöllisesti. Aina asiat eivät kuitenkaan mene suunnitelmien mukaan niin kuin useasti olen joutunut kokemaan. Nyt on tullut reilun vuoden tauko kirjoittamisessa. Koin, ettei minulla ollut mitään annettavaa blogin lukijoille. Sekä yksityis-, että työelämässä olin aivan uupunut. En sitä silloin oikein edes kokonaan ymmärtänyt. Samaan aikaan kun unelmani neljännestä lapsesta oli täyttymässä ja sain vihdoin olla raskaana, en kuitenkaan pystynyt iloitsemaan raskaudesta niin kuin olisin halunnut. Takaraivossa jyskytti koko ajan ajatus: ”älä nuolaise ennen kuin tipahtaa”. Olin jo kaksi kertaa aiemmin iloinnut raskauksista, jotka minulta kuitenkin otettiin pois. Jos Jumala on olemassa, niin tuulimunaraskaudethan täytyivät olla Jumalan sallimia. Jos Jumala halusi kasvattaa minua ja salli minulle ne kokemukset silloin niin mistä sen voisi tietää etteikö Jumalan karu koulu jatkuisi kohdallani edelleen? Ehkäpä tällä kertaa olisin ylentynyt elämänkoulussani saamaan oppikokemuksen kehityshäiriöisestä sikiöstä tai kohtukuolemasta? Tuon huolen lisäksi voimavarojani söi palkkatyöni. Koska kuitenkin työkaverini olivat todella mukavia, minusta pidettiin ja taitojani kehuttiin, en pystynyt silloin uskomaan, että työelämä vaikuttaisi radikaalin heikentävästi hyvinvointiini. Näin jälkikäteen voin sanoa, että iso ongelma oli työn sisältö. Olen ajatuksiltani hidas, mutta perusteellinen. Työni laatu sen sijaan vaati nopeaa reagointikykyä. Jouduin koko ajan olemaan varpaillani: oivalsinhan varmasti kaiken oleellisen, mitä piti oivaltaa? Mitä seuraavan oven takaa tulee? Osaanko silloin reagoida nopeasti seuraavaan tapaukseen? Se, että jouduin koko ajan pinnistelemään tarkkaavuuteni (joka ei todellakaan ole vahvuuteni) kanssa, oli todella kuluttavaa. Onneksi sain mahdollisuuden siirtyä tekemään 80% työaikaa. Se mahdollisti hengissä selviytymisen uuvuttavan elämäntilanteen keskellä.

Kesällä meille sitten syntyi neljäs lapsemme. Ihana täydellinen aarre! Kontrasti raskaisiin vuosiin ja onnellisuus vauvaan ja koko perheeseen keskittymisestä oli valtava. Jokainen päivä oli suuri iloin aihe. Oltuani kotona puoli vuotta, huomasin, että ennen äitiyslomaa kokemani uupumus alkoi vähitellen olla sulanut pois. Niin kauan siinä meni. Olen niin onnellinen, että sain mahdollisuuden äitiysloman avulla nollata sisimpäni hyppäämällä pois perheen ja työelämän yhteensovittamisen hullunmyllystä. Myös se, että korona aika on ”pakottanut” olemaan kotona ja osa lasten harrastuksista on ollut tauolla, ei ole ollut ollenkaan huono juttu omalla kohdallani. On ollut ihanaa hidastaa.

Olen myös uudella tavalla oppinut tuntemaan itseäni. Tarvittaessa venyn jonkun verran, mutta pitkään kestävä venyminen saa kuminauhan hauraaksi ja altistaa sen katkeamiselle. Äitiysloma tuli viimeisellä hetkellä. Sairaalassa synnytyksen jälkeen kirjoitin ystävälleni: ”Nyt ensimmäistä kertaa pystyn antamaan Jumalalle anteeksi tuulimunat”. Ikään kuin siihen asti olisin ajatellut Jumalan kiusanneen minua, leikkinyt tunteillani. En voinut ymmärtää keskeytyneiden raskauksien merkitystä. Kuitenkin neljännen lapsen syntymä juuri nyt tuntui parhaalta mahdolliselta ajankohdalta. Jos lapsi olisi syntynyt oman toiveaikatauluni mukaan, olisin korona-ajan koittaessa joutunut viemään lapsen päiväkotiin ja itse suuntamaan eturintamaan taistelemaan virusta vastaan. Jos lapsi olisi syntynyt toiveeni mukaan neljä vuotta aiemmin, olisi vauva todennäköisesti aiheuttanut mustasukkaisuutta entisen kuopuksen kohdalla. Nyt kuitenkin entinen kuopus oli ehtinyt jo 7v ikään ja oli pelkästään onnellinen saadessaan luopua kuopuksen tittelistä ja päästessään isona poikana hoitamaan vauvasiskoaan. Monet asiat ovat napsahtaneet paikoilleen. Ikinä en olisi tällaista tilannetta osannut itse suunnitella. Kaikki on mennyt niin paljon paremmin kuin koskaan olisin kyennyt toivomaan.

Taustalla on elänyt myös suhteeni Jumalaan. Pahimman uupumukseni kohdalla siirsin Jumalan vaivihkaa varastoon odottamaan. Olin niin sekaisin, etten enää tiennyt mikä juttu uskominen oikein oli. Suostumista Jumalan kovaan kouluun? En jaksanut sellaista enää. Ja missä Jumala oli kun voimani olivat aivan loppu? Blogia kirjoittaessani olen halunnut jakaa lukijoille jotain hyvää. Kirjoitustauon aikana minulla ei olisi ollut mitään annettavaa. Jos jotain olisin kirjoittanut, olisi se ehkä ollut:

                    *  en jaksa  -  onko Jumalaa?   -  olen vaan   -   tyhjänä  *

Nyt olen käynyt varastossa kurkkimassa. Vieläkö Jumala odottaa minua siellä? Voitaisiinko yhdessä aloittaa uusi suhde? Minulla on ollut ikävä.

Ota Herra minua kädestä kiinni. Nosta syliisi ja näytä sellainen suunta mihin haluat minun kulkevan. Yhdessä Sinun kanssasi.

 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tulla omaksi itseksi

Tämän blogin yhteydessä olevassa kohdassa ”tietoja minusta” kerron yhdeksi tavoitteekseni tulla sellaisesi, millaiseksi Jumala minut loi. Tu...