Tähän aamuun nousta sain


En ole koskaan ollut aamuihminen. Lapsuudestani asti minä olin se, jolle unet maittoivat myöhempään kuin kenellekään muulle. Kun aloitin työelämän, olin iloinen mahdollisuudesta työskennellä kolmessa vuorossa. Välttelin aamuvuoroja. Aikaiset herätykset olivat tuskaa.
Aamuvuoropäivinä minulla oli aina selkeä strategia. Herätyskellon laitoin soimaan niin myöhään kuin mahdollista. Sitten kellon soidessa pikaisesti vaatteet päälle, pikameikki, pika-aamupala ja samassa pyrähdyksessä autoon ja töihin.  Yleensä tulin töihin minuutilleen kun työpäivä alkoi. Halusin ehdottomasti maksimoida aamu-uneni ja siinä onnistuin varsin tehokkaasti. Usein aamuisin lähtiessäni kiireellä töihin mietin haikeudella, että kunhan eläkkeelle pääsen ja kiire loppuu, alan vapaehtoisesti herätä aikaisin nauttimaan nousevan auringon kauneudesta, aamu-usvasta ja maailman pysähtyneisyydestä. Sitten joskus kun olisi aikaa.

Vuorotyö oli kivaa oman aikansa. Lasten kanssa vuorotyö alkoi kuitenkin näyttää nurjan puolensa. Ei ollut enää kivaa olla töissä viikonloppuisin vaikka palkka parempi silloin olikin. Perheen kanssa oli kovin vaikea sopia yhteisiä menoja. Minä vapaapäiväilin viikolla ja muu perhe viikonloppuisin. Minä vietin omaa aikaa arkiaamuisin ja muu perhe ilman minua iltaisin. Viime joulukuussa tein entiselle itselleni yllättävän vedon: vaihdoin vapaaehtoisesti vuorotyöni säännöllisen aamuvuoron töihin. Kahdeksasta neljään, viitenä päivänä viikossa. Yllättäen päälle 4-kymppisenä säännöllinen elämän rytmi ei tuntunutkaan enää hullummalta. Oli luksusta olla joka ilta kotona osallistumassa lasten iltatoimiin.  Ja kiireettömän viikonloppuaamut kotona yhdessä perheen kanssa. Vähitellen työpäivien aamuherätyksetkään eivät tuntuneet niin raskailta kun elimistö tottui säännölliseen rytmiin. Uni tuli helposti illalla ja aamulla aloin herätä välillä jo ennen herätyskelloa. Kiire-kiire-aamut eivät enää tuntuneet palkitsevilta. Uutta palkitsevuutta elämään toi kun ehdin aamulla viikata pienen vuorellisen pyykkiä tai laittaa laatikkoruoan uuniin odottamaan että mieheni ottaisi sen pois hoitaessaan omat aamutoimensa tuntia myöhemmin.

Kolme viikkoa sitten tein uuden entistä radikaalimman aamuliikkeen: Laitoin kellon soimaan 15 minuuttia aiemmin ja päätin lähteä aamukävelylle. Meillä on postilaatikko 300m päässä. Postilaatikolle ja takaisin. Raikkaassa loppukesän aamussa. Maailmassa rauha ja hiljaisuus. Pellolla sumua, aurinko nousemassa. Lintujen äänet metsässä. Nautin. Todella nautin. Jotain epätodellista siinä kyllä olo. Minä ”I hate mornings”-ihminen kävelemässä vapaaehtoisesti klo 6:15 rauhassa hiljaisella hiekkatiellä hengittämässä syvään raikasta aamuilmaa. Pyörittämässä rauhallisesti käsivarsia, kuulostelemassa oman kehon tuntemuksia.  

Kokemus oli sellainen, etten voinut jättää sitä yhteen kertaan. Tein saman seuraavana päivänä. Ja sitä seuraavana. Ja sitä seuraavana. Nyt olen ulkoillut aamuisin jo kolmen viikon ajan. Sadekaan ei estänyt kävelylle lähtöä. Ja olen nauttinut.

Aamukävelyissä on parasta pysähtyminen. Aamun kiireputki oli osa päivän suoritusputkea. Kauhealla vauhdilla töihin ja työpäivän suorittaminen. Vuosien varrella minulle on tullut enemmän halua kuulostella itseäni ja omia tuntemuksia. Nyt koen tärkeäksi pysähtyä kuuntelemaan itseäni jo ennen töihin menoa. Pysähtyä muistuttamaan itselleni kuka olen, missä maaperässä juureni ovat, mistä lähtökohdista ponnistan uuteen työpäivään.  Haluan muistuttaa itselleni mikä minulle on tärkeää. Haluan käyttää 15 minuuttia joka aamu raikasta aamuilmaa hengittäen, elimistöäni liikkeessä herätellen ja samalla tiedostaen mitkä arvoni ovat. En ehkä muista kiireisen työpäivän aikana aamuajatuksiani, muta uskon, että aamukävelyt ovat kuin lempeää aivohierontaa. Aivot nauttivat pysähtymisestä ja hiljaisuudesta ihan niin kuin lihakset nauttivat hieronnassa käymisestä.

On hauskaa huomata kuinka ihminen voi muuttua elämän aikana. Aamu-unisesta minästä on tullut aikaisten aamujen rauhasta nauttiva minä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tulla omaksi itseksi

Tämän blogin yhteydessä olevassa kohdassa ”tietoja minusta” kerron yhdeksi tavoitteekseni tulla sellaisesi, millaiseksi Jumala minut loi. Tu...