Rakkaudella tuntemattomalle miehelle


Tällä kertaa omistan kirjoitukseni eräälle miehelle. En tunne miestä. En ole kunnolla häntä nähnytkään. Nopeasti vaan selkäpuolelta huomasin hänet eräänä päivänä.  Vaikka en miestä tunne, haluan nyt kirjoittaa hänestä. Minä ajattelin häntä ja haluaisin antaa hänelle lahjaksi sen, että blogin lukijanikin ajattelisivat häntä. Hän on Jumalan luoma ihme. Ihmeellinen ihminen. Arvokas omana itsenään.

Eräänä päivänä kävin aamulla jumpassa. Jes, oli hyvä aamujumppa. Aurinko paistoi. Kesäloma oli juuri alkanut. Olin hyvällä tuulella. Kiitollinen siitä, että kesä oli vihdoin saapunut. Aurinko helli lämmöllään. Talven alakuloisuus oli tiessään. Minulla on ihana perhe ja elämä hymyili. Jumpan jälkeen pistäydyin lähimarketissamme. Siirtelin ostoksiani kassahihnalle kun yhtäkkiä vieressä olevan kassan ohi juoksi mies, perässä ryntäsi myyjä, huutaen ”pysäyttäkää se”, sitten kohta toinen myyjä juoksi perään. Pienen hetken mietin mielessä, että pitäisikö minun toteuttaa elämyshakuisuuttani ja alkaa urotyön tekijäksi juoksemalla myymälävarkaan perään. Nuorempana työskennellessäni R-kioskilla olin toisinaan lähtenyt tuollaisia urotöitä tekemään samalla oman turvallisuuteni riskeeraten. Mennyt seisomaan kioskin ovelle estämään kaljavarkaalta ulospääsy. Onneksi koskaan mitään ei sattunut ja välillä sainkin pelastettua pari sikspäkkiä lonkeroa, mutta jälkikäteen mietin, että olisi ehkä kuitenkin ollut fiksumpaa suojella itseään ja antaa lonkeroiden lähteä varkaan mukana. No, mutta joka tapauksessa, tällä kertaa päädyin olemaan harkitseva aikuinen ja jäin itse kassalle maksamaan ostoksiani. Hetken päästä kaksi perään juossutta myyjää palasivatkin takaisin ja olivat saaneet varkaan repun itselleen vaikka itse varas pääsikin livahtamaan tiehensä. Myyjät siinä samalla alkoivat inventoida reppua ja löysivätkin sieltä näpistettyjen oluiden lisäksi omistajan nimen ja osoitteen. Todennäköisesti varas päätyi joutumaan jollain tavalla vastuuseen varkausyrityksestään.

No. Tämä näytös päättyi siihen, mutta sitten seuraa seuraava näytös, jossa tapahtumapaikkana on minun pääkoppani. Tuo tilanne kosketti minua. En saanut tätä miestä –varasta- mielestäni. Sain erikoisen vahvan kokemuksen siitä miten tuo ihminen oli todella ihminen. Ihan saman arvoinen kuin minäkin. Toinen ihminen vaan. Toinen, jolla elämä ei ollut mennyt yhtä mukavasti kuin minulla. Tuntui hirveän pahalta. Kuinka häntä varmasti katsottiin nyt pahasti. Häneltä vietiin kunnioitus. Kukapa kunnioittaisi ja arvostaisi ihmistä, joka oli ollut aikeissa varastaa repullisen olutta kaupasta. Mitä hänen elämäänsä mahtoi kuulua?

Autoon palattuani tunnekokemukseni vaan vahvistui. Itkin. Tunsin pakonomaista tarvetta rukoilla miehen puolesta. Rukoilin Jumalaa siunaamaan miestä. Koskettamaan häntä. Johdattamaan hänet pois epätoivoisesta elämäntilanteestaan. Kirkastamaan itsensä hänelle. Tekemään muutoksen hänen elämässä.

Tunsin syyllisyyttä omasta onnellisesta elämäntilanteestani. Mitä olin tehnyt ansaitakseni sen? En varmasti mitään. Olin saanut syntyä hyvään perheeseen, hyvällä asuinalueella, olin saanut ystävikseni hyvien perheiden lapsia. Olin saanut käydä pyhäkoulua, minulle oli lapsesta asti opetettu että olen rakastettu, minusta pidetään huolta ja että tulevaisuuteni on valoisa kunhan vaan jaksan opiskella ja löydän työn ja sitten kun löydän ihanan miehen, voin perustaa perheenkin. Kaikki tämä mitä tulevaisuudenkuvaa pidin jo lapsena itsestään selvänä, sai toteutua elämässäni. Vaikka herkkänä naisena koenkin ajoittain olevani mielenterveyteni suhteen jossain reunalla, tiedän, että minua ympäröivät vahvat tukirakenteet. Minulla on lapsuuden perhe, minulla on hyviä ystäviä, minulla on ihana aviomies ja tarvittaessa saan myös yhteiskunnalta tukea. Ja näiden kaikkien maallisten tukirakenteiden lisäksi minulla on myös kaiken ymmärryksen ylittävä taivallinen tuki, rakas Jumalani, jonka puoleen saan aina kääntyä, oli huoli kuinka pieni tai suuri tahansa.

Mutta tuo mies. Hänellä ei mitä ilmeisimminkään ole elämä mennyt yhtä iloisesti kuin minulla. Haluaisin niin kuulla hänen elämäntarinansa, mutta se ei nyt ole mahdollista. Haluaisin kuulla millainen hän oli lapsena, millaisessa perheessä hän kasvoi, millaisia ihmisiä hänen ympärillään oli, miten hänellä meni koulu, mitä hän on tehnyt kouluvuosien jälkeen. Minkälainen on se elämäntilanne, missä joutuu haluamaan ottaa riskin ja yrittää varastaa repullisen olutta? Miten muut ihmiset ovat kohdelleet tätä miestä? Onko hän saanut elämässään osakseen rakkautta?  Kuka kertoisi hänelle, että hän on arvokas ja rakastettu, vaikkei ehkä täyttäisikään yhteiskunnan asettamia odotuksia?  Miten voisin auttaa häntä ja jakaa hänelle jotain saamastani hyvästä?

Sinä joka nyt luit tämän kirjoituksen. Pyydän, jos rukoilu ei sinusta nyt ihan älyttömän typerältä tunnu, niin voisitko hetkeksi avata yhteyden sinun ja Jumalan välille. Kokeilla lausua muutama sana tämän miehen puolesta. Tule mukaan kokeilemaan voisiko rukous muuttaa ihmisen elämää. Jos tuo mies on jäänyt vaille rakkautta ja hyvää niin annetaan hänelle sitä hyvää nyt rukouksen muodossa ja jätetään hänen elämänsä hyvän ja rakastavan Jumalan käsiin.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tulla omaksi itseksi

Tämän blogin yhteydessä olevassa kohdassa ”tietoja minusta” kerron yhdeksi tavoitteekseni tulla sellaisesi, millaiseksi Jumala minut loi. Tu...