Jos Jumala suo –ajatuksia keskenmenosta


Sain keskenmenon. Raskausviikkoja oli jotakuinkin 11 kun asia alkoi vaikuttaa selvältä. Epäilykset kyllä heräsivät jo aiemmin. Raskausviikon 9 paikkeilla raskausoireet hävisivät. Ei pahoinvointia, ei poikkeuksellista väsymystä, ei vatsan pömpötystä.  Alkaneesta raskaudestani tiesi vain kourallinen ihmisiä. Puolisoni ja minä, yksi ystäväni ja kolme työkaveria, joille pakon edessä olin joutunut raskaudesta kertomaan. Historiaamme mahtui myös toinen keskeytynyt raskaus reilu vuosi sitten. Se viimeistään opetti, että plussa raskaustestissä ei vielä tarkoita automaattisesti perheen lapsilukumäärän kasvua. Nyt olin valmiiksi jo vähän varuillani. Toki mietin jostain universaalista näkökulmasta oliko ok olla varuillaan. Olisiko ollut jotenkin ylevämpää luottaa 100% siihen, että kaikki tulee menemään hyvän?

Raskauden alku oli erikoinen. Useamman tuloksettoman yrityskerran jälkeen tärppäsi hieman erikoisissa olosuhteissa. Ei siitä sen enempää, mutta se antoi minulle vahvan tunteen, että tämä lapsi oli tarkoitettu syntymään tähän maailmaan. Kun keskenmenon oireet alkoivat, olin ihmeissäni. Miksi? Miksi kaikki tämä erikoisuus raskauden alun suhteen jos kaiken tarkoitus oli että raskaus päättyisi viikolla 11?

Kyllä, kyseenalaistin taas kerran Jumalan olemassaolon. Jos Jumala on olemassa, miksi Jumala salli tällaista? Miksi Jumala salli minun tulla raskaaksi juuri kun aloitin uudessa työssäni. Miksi raskauspahoinvoinnit vielä kaiken työnaloitusstressin päälle? Ja sitten. Kesken.  Miksi? Miksi? Miksi?

Minulla on ollut mielessä vahva ajatus siitä, että Jumala on lempeä, Jumala haluaa vain ihmisten parasta. Ja sitten sellainen ajatus, että uskossa oleminen ”kannattaa”. Että kun kulkee Jumalan kanssa käsi kädessä näitä maailman polkuja niin Jumala siunaa taivalluksen. Että kun minä annan itseni Jumalalle niin Jumala antaa minulle lahjojaan. Ajattelin: Minä rukoilen vastaantulevien ihmisten puolesta, kirjoitan blogiakin niin Jumala sitten siunaa elämäni ja antaa minulle lapsen, josta haaveilin. Ei se ihan niin mennytkään. Mikä meni pieleen? Oliko Jumala epäoikeudenmukainen? Vai olinko minä ymmärtänyt jotain väärin?

Tiedän kyllä, että Jumala näkee asiat paljon, paljon laajemmassa näkökulmasta kuin mitä itse näen. Minä näen elämän vain oman kokemukseni kautta. Ja näen vain tähän hetkeen. Jumala tietää mitä huominen tuo tullessaan. Jumala tietää miten minun elämäni vaikuttaa toisten ihmisten elämiin. Ja minä olen antanut Jumalalle luvan käyttää minua. Yritän hyväksyä sen, että bileet alkavat sitten taivaassa. Tämän maailman aikana tarkoitukseni ei ole maksimoida omaa elämännautintoa. Mutta ei tuollaista ajattelua aina ole helppo oikeasti hyväksyä. Onko se siten sitä perisyntiä, että aina haluaisi jotain lisää. Ja tavoittelee niitä asioita, mitä nauttii. Minä satun nauttimaan kovasti siitä kun näen vatsani kasvavan, pienestä ihmisen alusta potkuttelemassa sisälläni, vauvasta rinnoillani, ajatuksesta isoista sisaruksista leikkimässä vauvasiskon- tai –veljen kanssa. Tuntuu jotenkin tylyltä, että se ajatus, mikä kasvoilleni saa leveimmän hymyn, ei olekaan se juttu, mitä Jumala olisi suunnitellut elämäni varalle. Onko elämäni tarkoitus sittenkin palkkatyössäni? Viitenä päivänä viikossa 8h päivässä? Ja iltasella sitten väsyneenä resurssieni rippeet omille lapsilleni ja viikonloppuisin jotain extraa?

Tällä hetkellä oloni on tyhjä. Käsikirjoitukseni tulevaa kesää varten revittiin silpuksi. Mökki on vuokrattu. Mökkeilyn piti ajoittua juuri äitiysloman kynnykselle. Ajattelin äitiysloman olevan hyvä keino livahtaa pois uudesta työstäni, joka ei täysin omalta jutultani tunnukaan. Mitä nyt sitten?

Se mitä tämä keskenmeno on minulle kuitenkin antanut, on lisääntynyt ihmiselämän arvostus.  Kukaan ihminen ei ole itsestäänselvyys. Jokainen vastaantuleva aikuinen on joskus ollut hauras ihmistaimi äitinsä kohdussa. Ja Suuremman tahdosta saanut kehittyä valmiiksi ihmiseksi, syntyä ja jatkaa eloaan aikuiseksi. Se on ihme. Meidän kolme lastakin ovat ihmeitä. He saivat aikoinaan alkunsa helposti. Luulin, että kiitos siitä oli minun loistavan kroppani, joka oli niin hyvä raskautumaan ja kantamaan raskaudet. Kiitos meni kuitenkin väärään osoitteeseen.

Jumala antaa elämän ja päättää elämän pituuden. ”Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut. Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. Ihmeellisiä ovat tekosi, minä tiedän sen. Minä olen saanut hahmoni näkymättömissä, muotoni kuin syvällä maan alla, mutta sinulta ei pieninkään luuni ole salassa. Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut.” Psalmi 139: 13-16

En tiedä miten jatkaa tästä eteenpäin. Kiitän aviopuolisostani, joka kaiken tämän keskellä seisoo vierelläni. Voisin alkaa riitelemään Jumalan kanssa. Ottaa pesäeroa. Alkaa ajatelle, että ei Jumalaa ole olemassakaan. Että paremmin pärjään tässä maailmassa ilman ”joulupukkia”. Mutta ei minulla muutakaan ole. Uskoni ei ehkä ole kovin vahva, mutta jos hylkään epätoivoiset uskon rippeeni, niin mitä minulle jää? Vielä suurempi kyynisyys?

Vaikka kipujen keskellä on vaikea uskoa hyvää tahtovaan Jumalaan, niin muutakaan en voi kuin jatkaa hentoista uskomista ja toivomista. Pyydän: Jumala, näe minut. Hoida minua. Sinä tiedät mitä minä tässäkin tilanteessa tarvitsen.  Johdata sitä tietä, mitä sinä haluat minun kulkevan. Aamen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tulla omaksi itseksi

Tämän blogin yhteydessä olevassa kohdassa ”tietoja minusta” kerron yhdeksi tavoitteekseni tulla sellaisesi, millaiseksi Jumala minut loi. Tu...