Elämää ja työelämää heittelevien vireystilojen kanssa


Koen, että minulla on ollut aina jonkin verran haasteita oman vireystilani säätelyn kanssa. Se alkoi jo lapsena kun minua ei iltaisin väsyttänyt, mutta aamulla unet olisivat jatkuneet vaikka kuinka myöhään. Samaan aikaan minut laitettiin nukkumaan sisarusteni kanssa, mutta minä valvoin ja aamulla taas heräsin viimeisenä. 

Sama on jatkunut koko elämäni ajan. En tajua mikä siinä on, että vaikka koko päivän olisi väsynyt niin kun ilta alkaa, jostain tulee piristys ja yön hiljaisuudessa on houkuttelevaa valvoa. Yläasteikäisenä tykkäsin kesäöisin käydä kävelyllä maaseudulla yönhiljaisuudessa. Parikymppisenä opiskelijana taas roikuin iltaisin/öisin netissä. Pikkulasten äitinä nautin kun vihdoin talo hiljeni ja sain omaa aikaa. Vastapainona sitten toki sain tuskaisen vaikeat aamuherätykset ja kovan toiveen saada mahdollisuuden päästä päiväunille. Eihän sellainen työelämässä onnistu. Työelämän normit ja rutiinit toki pakottivat minut normien muottiin. Ja tosi hyvä asia sekin. Kyllä sitä jotenkin on selvinnyt elämästä vaikka väsymys arjessa on ollut ihan liian tuttu kaveri.

Mutta ei pelkästään se univaje päivällä. Vireystilani on kaiken kaikkiaan paljon monisyisempi. Olemukseni näyttäytyy usein ulkopuolisille iloisena energiapommina. Mutta missä se energiapommi on vapaapäivinään? Kotona en ole mikään höyrypää, kodinsiivousihme, lasten kanssa touhuaja. Kotiminäni on useammin vähän hidastempoinen, pysähtymistä arvostava, se sellainen, jolla on veto pois. Olen oppinut toimimaan itseni kanssa. To do –listojen suorittaminen on motivoinut minua hoitamaan välttämättömät työt. Minulle on myös tyypillistä kehitellä erilaisia ”jänskiä juttuja” aktivoimaan aivojeni tarkkaavaisuuskeskusta. Viime vuosina olen kuitenkin siinäkin muuttunut itselleni armollisemmaksi. Jos ei jaksa, niin se on viesti kropaltani. Nyt kuuluu levätä ja minulla on lepoon ja löysäilyyn oikeus.

Elämäni aikana olen monesti yrittänyt saada vireystilaani paremmin kontrolliin. Minua on ahdistanut älyttömästi tuskaiset aamuheräämiset ja se, etten jaksa kotona tehdä mitään jos ei ole pakko. Minua on hävettänyt kotimme sotkut. Kyllähän normaalien ihmisten pitäisi saada kotinsa pysymään perussiistissä kunnossa. Olen tehnyt monen monta kertaa päätöksen: Tästä lähdin pakotan itseni menemään sänkyyn ajoissa ja tästä lähtien pidän hyvästä rytmistä kiinni ja alan normaaliksi päivä-virkeäksi ihmiseksi. Voitte ehkä arvata, että sisäsyntyistä (?) vuorokausirytmiä ja vireystilanhaasteita ei kuitata poisteta tuollaisella päätöksellä. Hieno elämänmuutokseni on jokaisen päätöksen jälkeen kestänyt muutamasta päivästä muutamaan viikkoon. Sen jälkeen vanhan tutun arjen rytmin kutsu on ollut liian voimakas enkä ole pystynyt vastustamaan sitä. Ja toisaalta. En edes usko vireystilani olevan kiinni pelkästään nukkumaanmenoajasta. Asia ei ole niin yksinkertainen.

Nämä vireystilan säätelyt ovat mielestäni viitanneet kovastikin adhd:hen. Jossain vaiheessa olin jopa varma, että minulla olisi adhd. Olin jo melkein aloittamassa tutkimukset asian suhteen, mutta sitten mietin, että olen kuitenkin selviytynyt elämästäni varsin mukavasti ilman virallista diagnoosia ja minun kohdallani diagnoosin saaminen tai saamatta jääminen ei juurikaan tilannetta muuttaisi. Mahtavan oivalluksen sain hetki sitten lukiessani Anders Hansenin kirjaa Adhd voimavarana. Siinä kerrottiin, että adhd ei ole kuin hiv, joka ihmisellä joko on tai ei ole. Adhd sen sijaan on ominaisuus ihmisen aivoissa ja sitä ominaisuutta on toisilla ihmisillä enemmän ja toisilla vähemmän. Minulla arvaten hieman enemmänkin. Viimeistään tämän ymmärtämisen jälkeen olen suhtautunut armollisemmin myös vireystilani muutoksiin ja sallinut itselleni saamattomuushetket ja -päivät.

Mutta vaikka aivoissani olisi kuinka ahdh-ominaisuutta, se ei poista mielestäni sitäkään tosiasiaa, että tasaiset rutiinit nukkumaan menossa ja ajoissa sänkyyn meneminen olisivat ihan hyvä juttu. Päinvastoin. Kaksivuorotyössä tasaisen rytmin ylläpitäminen on kuitenkin ollut vaikeaa. Aamuvuorossa herätys on 5:30 ja iltavuorossa tulen kotiin klo 22. Ja siihen aikaankaan ei tietenkään aivot virittyneenä pysty heti mennä nukkumaan.  Kun lapset olivat pienempiä, haaveilin enemmänkin tasaisesta päivätyöstä.  Koska kuitenkin olen kovasti pitänyt nykyisestä työstäni, olemme mieheni kanssa pakottaneet arkemme toimimaan niin, että minä nyt vaan teen kaksivuorotyötä. Ja onhan siinäkin ollut hyvät puolensa. Aamupäivisin olen päässyt käymään jumpissa ja minulla on ollut mahdollisuus omiin rauhallisiin aamupäiviin ja arkivapaisiin.

Nyt kuitenkin kävi ylhäältä käsky, että kaikkien työpaikkani työntekijöiden olisi kolmivuorotyöhän siirryttävä. Bonuksena siis saisin aamu- ja iltavuorojen lisäksi myös yövuorot. Kun tämä tieto tuli, löysin sormeni näpyttelemästä www…piste…mol…piste…fi. Sieltä löytyi kaksi kiinnostavaa päivätyötä. Hain ja ihme (minulle tietenkin Taivaan Isän johdatus) tapahtui, että minut valittiin enemmän toivomaani työhon!!! Nyt marraskuun ajan kun olen blogista pitänyt hiljaiseloa, olen prosessoinut kovasti tätä elämänmuutosta. Uusi työ, 11 vuoden jälkeen! Heittäytyminen asiantuntija-asemasta taas aloittelijan rooliin. Aluksi tuntui kuin olisi istahtanut ihan liian jännittävään vuoristoradan vaunuun ja vaunun lähdettyä liikkeelle, olisin halunnut vielä perua koko kierroksen. Nyt kuitenkin olen saanut rauhan. Sen jälkeen kun irtisanouduin vanhasta työstäni, olen koko ajan huomannut vanhassa työssäni enemmän ja enemmän epäkohtia, joiden takia pois lähteminen on tuntunut helpottavaltakin ratkaisulta. Parin viikon päästä saan aloittaa uuden työelämän uudessa työpaikassa. Elämäni ensimmäisen päivätyön! Jännää! Saa nähdä miten säännölliset työajat vaikuttavat päivärytmiini ja vireystilaani. Ja vaikka muuten olen tosi kova jännittäjä, niin nyt minulla on ihmeellinen rauha sisälläni. Koen vahvasti, että Jumalalla on ollut sormensa pelissä. Herran haltuun jätän siis uuteen työpaikkaan siirtymisen ja innokkaalla jännityksellä jään odottamaan mitä kaikkea tulevaisuus tuo tullessaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tulla omaksi itseksi

Tämän blogin yhteydessä olevassa kohdassa ”tietoja minusta” kerron yhdeksi tavoitteekseni tulla sellaisesi, millaiseksi Jumala minut loi. Tu...